Tre millioner til skoleprojekt om synlig læring

Rudersdal, Gladsaxe og Gentofte Kommune har netop modtaget tre millioner fra A.P. Møller Fonden. Dermed kan skolerne i de tre kommuner fortsætte arbejdet med ’synlig læring’, hvor målet er, at alle børn skal lære at lære mere.

Med tre millioner fra A.P. Møller Fonden kan Gladsaxe, Gentofte og Rudersdal Kommune fortsætte arbejdet med undervisningsprojektet synlig læring, hvor tilgangen til undervisningen, er, at børnene hele tiden ved, hvad de skal lære, og hvilke skridt de skal tage for at nå deres mål.

 Toårigt delforløb med fokus på ledelse
A.P. Møller Fonden tildelte allerede i 2015 kommunerne syv millioner kroner til arbejdet med synlig læring og har i denne omgang givet støtte til et toårigt delforløb med fokus på ledelse af en synligt lærende skole. De tre kommuner er ved at planlægge det videre arbejde med de næste to år af forløbet og forventer at søge A.P. Møller Fonden om yderligere støtte til de kommende tiltag i efteråret 2017.

-Vi er stolte af den anerkendelse, der ligger i, at fonden fortsat finder det vigtigt at bakke udviklingsforløbet op. Vi kan på mange måder se, at de to første år har sat skub i den udvikling, vi ønskede, og vi glæder os over, at vi nu har fået styrkede muligheder for at fortsætte arbejdet, siger Randi Mondorf (V), formand for Børne- og Skoleudvalget, Rudersdal Kommune.

 Børnene skal uddannes til fremtiden

Alle skoler i de tre kommuner har implementeret synlig læring i undervisningen. Forløbet har kørt i to år, og med de tre millioner kroner fra A.P. Møller Fonden har kommunerne fået en indsprøjtning til at fortsætte projektet.

-Vi vil sikre, at alle børn får en skolegang, hvor de lærer så meget som de kan. Det er vigtigt, at vi får skabt et læringsmiljø på alle vores skoler, hvor eleverne trives og får udfordringer, der er motiverende og samtidig får gode strategier til at lære mere gennem hele livet. Det er egenskaber, der er nødvendige, hvis børnene skal klare sig godt i fremtidens samfund, siger formanden for Børne- og undervisningsudvalget Claus Wachmann (B), Gladsaxe Kommune.

Forskningsbaseret forløb
Synlig læring er et forskningsbaseret forløb, der bygger på viden om, hvordan lærere og pædagoger bedst muligt laver læringsforløb og undervisning, der fremmer børns læring.

-Mange af vores skoler har så gode resultater på afgangsprøver og nationale test, at det kan være svært at se nødvendigheden af at ændre praksis. Men det er vigtigt, hvis vi fortsat vil sikre at danske unge er konkurrencedygtige i et globalt vidensamfund. Det starter i folkeskolen, siger Pia Nyring (K), formand for Børne- og Skoleudvalget i Gentofte Kommune.

Se mere om det samlede udviklingsforløb på 4kommuner.dk.

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
94