SKRIVEGLÆDE: Elever lærer at komme videre på egen hånd

Kirsten Kolind og Monica Nielsen (th) underviser elever i skrivning ved hjælp af synlige mål og metoder.

Kirsten Kolind og Monica Nielsen (th) underviser elever i skrivning ved hjælp af synlige mål og metoder.

Elevernes fremskridt bliver synlige med et skrivekursus, hvor alle forbedrer sig uanset udgangspunkt og forudsætninger

”Hvad har du lavet i weekenden?”. Sådan lyder det enkle spørgsmål, som elever fra børnehaveklassen på Skovlyskolen skriver ud fra hver mandag i 20 uger. Formålet er at udbygge elevernes værktøjskasse til skrivning med små og store bogstaver, vokaler, konsonanter og mellemrum. Ideen er udviklet af de to børnehaveklasseledere Kirsten Kolind og Monica Nielsen, der får eleverne til at gå fra ”trylleskrift” med mange m’er til korte læsebare historier.

Eleverne er supermotiverede for at skrive og fortælle historier, og den skriveglæde har vi grebet med meget synlige mål og værktøjer, så de kan komme videre på egen hånd, siger Monica Nielsen.

Skovlyskolen ligger i Rudersdal Kommune, der er en af de fire hovedstadskommuner, som er med i det flerårige projekt ”Alle børn skal lære at lære mere”. Det betyder mere synlige mål og metoder, der i børnehaveklassen skal være så enkle, at de kan læses og forstås af seks-årige.

  • Trylleskrift består af en 'masse m-er'
  • Skriver enkelte tilfældige bogstaver

Forældre bakker op og hjælper
Otte laminerede A3 tavler med enkle forklaringer som ’skriver enkle tilfældige bogstaver’ og ’kender skriveretningen’ pryder døren i børnehaveklassen på Skovlyskolen. Børnene har sat deres egne papblyanter fast på den tavle, hvor de er kommet til.

”Der er ikke navne på forsiden af blyanterne, og det er af hensyn til forældrene, så de ikke føler, at nogen bliver udstillet. Børnene ved godt, hvor langt de er kommet i forhold til hinanden, og de accepterer præmissen om, at alle skal rykke sig, men at de gør det i forskelligt tempo”, siger Kirsten Kolind. Hun bruger også ”Mandagshistorier”, som de kalder det 20 ugers skrivekursus, til at styrke samarbejdet med forældrene:

”Fx var der en pige, der havde svært ved at skelne mellem store og små bogstaver, og så begyndte moren at øve med hende om søndagen, så hun fik nemmere ved at skrive sin lille historie om mandagen”.

Skole går elevers læring og fremskridt synlig

Udfordring til alle elever
Da skrivekurset begyndte i februar brugte eleverne godt et par timer at skrive deres historie og tegne en illustration. Efter fire måneder kan de skrive flere linjer og lave en tegning på 30 minutter. Undervejs får de masser af motivation og feedback, og der er udfordring for alle:

Vi gør rigtigt meget ud af at rose eleverne, når de lærer nyt og rykker til en ny tavle. Og vi forklarer tydeligt, at de skal fokusere på, hvordan de selv rykker frem og ikke måle sig med deres klassekammerater. Desuden er det vigtigt, at der er udfordring for de elever, der lærer hurtigt. Derfor er målene på den sidste tavle så ambitiøse, at alle må stå på tæer for at nå dem.

Hun og kollegaen har tre gode råd til lærere og pædagoger, der vil i gang med at synliggøre metoder for elever og forældre:

  1. Gør målene tydelige og enkle. Eleverne skal kunne arbejde videre på egen hånd.
  2. Vejledningen skal letforståelig.  Både for eleverne og evt. kolleger, der skal bruge metoden.
  3. Materialet skal være indbydende. Plakater er forbilleder for elever, der også bliver motiverede, når de kan sætte deres egen præg på det med fx farver eller mønstre.

 

, , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
104