Skole gør elevers læring og fremskridt synlig

Natur- og tekniklærer Gunna Bjørner gør mål og metoder synlige for elever på Skovslyskolen.

Natur- og tekniklærer Gunna Bjørner gør mål og metoder synlige for elever på Skovslyskolen.

Når elever på Skovlyskolen i Rudersdal Kommune kommer ind i deres klasser, viser plakater fx differentierede mål for naturfag og dansk. Plakaterne er resultatet af et tæt og fokuseret samarbejde.

”Elever i 2. klasse er generelt meget glade for at læse om fagbøger om fx dyr, og det vil vi gerne styrke ved at sætte nogle få og overskuelige mål. Derfor har vi udviklet et forløb om fagbøger, hvor vi på forhånd undersøgte elevernes viden og bagefter bad dem sætte smileys ud for, om de havde lært at læse og lave en fagbog”, fortæller natur- og tekniklærer Gunna Bjørner på Skovlyskolen.

Hun har sammen en kollega, der underviser i dansk, bl.a. lavet laminerede plancher, der viser fire – fem mål for undervisningen. Det handler nemlig om at opstille overskuelige mål for eleverne og lade evalueringen tilføjer foregå i børnehøjde med fx smileys.

Det er virkelig en øjenåbner for mig, at vi skal holde os til nogle få mål, som eleverne kan komme i dybden med. Hvis vi opstiller en masse mål og delmål, bliver det uoverskueligt for eleverne.

Projektet er en del af videndeling under udviklingsprojektet ’Alle børn skal lære at lære mere’, der omfatter skoler i Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk og Rudersdal kommuner.

SKRIVEGLÆDE: Elever lærer at komme videre på egen hånd

Skolelederen: Alle visualiserer synlig læring
På Skovlyskolen har leder Kirsten Frøhlich Brøns styrket videndelingen med en projektdag for alle medarbejdere:

”Alle lærere og pædagoger har visualiseret et læringsprojekt for elever, og de har også fået respons fra eleverne, som er blevet inddraget i processen”, fortæller hun og fortsætter:

Medarbejderne har taget godt i mod projektet, og de har haft tid til samarbejde i makkerpar. Desuden har de kunnet få hjælp fra kolleger på skolen, der er særligt uddannet i synlig læring, så alle er kommet i gang med at bruge nye metoder fx effektmåling.

Lærer Gunna Bjørner synes, det er sjovt at dele viden med kolleger på fx en projektdag:

”Vi var lidt generte i begyndelsen, men det er også sjovt at se, hvad kollegerne arbejde med og opleve, hvordan de synliggør læringen”.

Samarbejde, tid og effekt
Projektdagen, der blev afholdt i foråret 2016, er resultatet af godt samarbejde og grundig forberedelse. På forhånd havde skolelederen opstillet en klare rammer og tydelige forventninger:

  • Arbejd sammen i makkerpar
  • Lav et realistisk projekt og undgå perfektionisme
  • Brug respons fra elever til at forberede projektet
  • Mål effekten af projektet på elevernes læring

Medarbejderne havde desuden fået timer til at forberede sig til projektdagen, og skolen afholdt workshops, hvor medarbejdere har kunnet få hjælp og sparring til at komme i gang.

Link til Eleverne lærer af skrive med synlige mål og metoder

, , , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
88