Lærer: Flipped classroom sætter eleverne i centrum

flipped_classroom_bibliotekNår lærernes tavleundervisning bliver omsat til videoer, kommer det alle elever til gode uanset fagligt niveau og forudsætninger. Det mener lærer Mads Kragh-Ryding fra Birkerød Skole. Han har arbejdet med ’flipped classroom’ siden 2013.

”Vi får meget positiv respons fra både de dygtige elever og dem, der har større vanskeligheder. De dygtige kan komme hurtigere i gang med at arbejde, når de har set videoerne hjemmefra, og elever, der har brug for at få forklaringen flere gange, kan gense videoerne”, fortæller han.

 

Sammen med en kollega har Mads Kragh-Ryding præsenteret sine erfaringer på konferencen ”Velfærd og teknologi”, der blev afholdt i Birkerød Idrætscenter i november 2014. Videoerne er lavet med App’en ’Explain Everything’.

”Jeg brugte vel omkring en time på at lave en video i begyndelsen, men efterhånden tager det cirka halv time. Men den tid jeg bruger på videoerne, forventer jeg at kunne spare på et andet tidspunkt, når jeg kan tage en video fra biblioteket og bruge til flere klasser”, siger han.

Læs mere om flipped classroom (artikel fra Center for Undervisningsmidler)

Flipped classroom gør det nemmere for elever at træne

Se film om konferencen ‘Teknologi til Velfærd’

Flipped classroom er en hjælp til forældre

Foruden de positive reaktioner fra eleverne, er flipped clasroom også en hjælp til forældrene:

Forældre kan få mere styr på, hvad deres børn lærer i skolen, når de kan se videoer fra lærerne. De får lettere ved at bruge samme metoder, som børnene lærer i skolen, når de har set lærerens forklaringer, siger Mads Kragh-Ryding.

, , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
90