Innovationslærer: Jeg er nysgerrig udspørger

”Før havde jeg som lærer ofte rollen som en ekspert, eleverne konsulterede og fik vejledning af. Nu skal jeg være langt mere opsøgende og stiller mange flere spørgsmål. Det er krævende, men også mere spændende”.

Sådan siger lærer Astrid Overgaard fra Skovlyskolen, der bl.a. underviser i valgfaget innovation, der er et af de mange nye valgfag, som elever fra 7. til 9. klasse kan vælge. Hun mener innovation styrker mange forskellige kompetencer og bringer nye sider af eleverne frem:

Når eleverne arbejder innovativt, styrker det deres bevidsthed om, at det er nødvendigt med mange forskellige kompetencer. De får øjnene op for, at de både skal kunne søge viden og tage kontakt til omverdenen, når de vil ’sælge’ deres ideer. De finder ofte ud af, at det måske nogle andre end de ’akademiske’ elever, der er gode til at komme i kontakt med virksomheder.

Brainstorm med basketball

Elever lærer at tackle forhindringer
Eleverne arbejder ofte med projekter i innovation, og de skal tage udgangspunkt i problemer fra deres hverdag i stedet for at ville løse store og komplekse problemer. Efterfølgende skal de præsentere deres løsning for en anden lærer, og det forbedrer ofte resultatet:

”Eleverne gør sig endnu mere umage, når de ved, at andre skal se det. Der er også en smule konkurrence over det, men eleverne opdager hurtigt, at de gode løsninger kommer, når de samarbejder og bruger hinandens forskellige evner”, siger Astrid Overgaard.

Når eleverne er kommet frem til en løsning på et problem, skal de kontakte fx et firma for at tilbyde deres ide. Blandt andet ville elever gerne have Novo Nordisk til at udvikle en App til unge diabetikere, men helt så let gik det ikke. At støde på forhindringer og lære at tackle dem er også en del af innovation.

”Eleverne bliver selvfølgelig frustrerede, når de får nej til et samarbejde, men samtidig lærer de at se ny muligheder”, fortæller Astrid Overgaard. Hun er lærer på Skovlyskolen, der tilbyder innovation som valgfag.

”Eleverne bliver selvfølgelig frustrerede, når de får nej til et samarbejde, men samtidig lærer de at se ny muligheder”, fortæller Astrid Overgaard. Hun er lærer på Skovlyskolen, der tilbyder innovation som valgfag.

Elsker at stille spørgsmål
Besøg fra Teknologisk Institut, Novo Nordisk og kontakt med lokale firmaer er en del af innovation på Skovlyskolen, hvor det bl.a. er kurset ”Visionaut i ny nordisk folkeskole”, der fik Astrid Overgaard  i gang med at udvikle valgfaget:

”Jeg har en meget undersøgende tankegang, og jeg elsker at stille spørgsmål. Jeg bruger også den innovative tilgang i andre fag. I dansk har jeg bl.a. sat elever finde ud af, hvordan de kunne få forældre til teenagere til at læse essays skrevet af unge. Det løste eleverne ved at lægge essays bag QR-koder, som de satte op rundt omkring i byen”, fortæller den 34-årige lærer.

Selv trækker hun på viden om pædagogisk antropologi, som hun har læst efter læreruddannelsen, men i følge hende er det ikke en forudsætning for at kaste sig over innovation:

”Det handler også om at turde kaste sig ud i en undervisningsform, hvor du udfordrer dig selv til at tænke nyt hele tiden. Selvfølgelig skal du have styr på de forskellige faser, som eleverne skal i gennem, når de vil skabe noget nyt, men du behøver ikke være en iværksætter eller have dit eget firma for at komme”.

Udover undervisningen i innovation arbejder Astrid Overgaard også på at få flere kolleger til at bruge den innovative tilgang. Foreløbig har to andre lærere på skolen taget innovation til sig, og Astrid har fortalt kolleger og skolebestyrelse om mulighederne ved innovation:

”Eleverne får nogle kompetencer med innovation, som de kan bruge både i skolen og resten af livet, og jeg vil gerne dele mine erfaringer med alle , der har er interesserede og vil i gang”.

- Luk øjenene, gå ned i knæ og op igen, siger lærer Astrid Overgaard, der giver eleverne koncentrationsøvelser i valgfaget innovation.

– Luk øjenene, gå ned i knæ og op igen, siger lærer Astrid Overgaard, der giver eleverne koncentrationsøvelser i valgfaget innovation.

 

Inspiration til innovation:

Blog: Introduktion til de forskellige faser i et innovationsprojekt og øvelser.  Øvelserne sikrer, at eleverne undersøger og dokumenterer et reelt problem.

Litteratur: ”Innovative elever” giver baggrund til undervisningen og tager læseren igennem alle faser fra indsamling af viden, idegenerering, værdiskabelse til evaluering og læring.

Innovationsprojekter på Skovlyskolen:

  • Skoleudformer til børn i Nepal: To elever starter indsamlingen ”Run for Nepal” til skolernes motionsdag i oktober 2014. Indsamlingen indbringer over 30.000 kr. til skoleuniformer. Ideen opstod efter elevernes praktik hos nødhjælpsorganisationen ”The Human Practice Foundation”
  • Bedre stole i skolen: Elever var trætte af at sidde dårligt på skolens stole, der ikke altid blev indstillet. Udfordringen bestod i at bruge de eksisterende stole på skolen. Eleverne udviklede en plan til lærerne for at sikre systematisk indstilling hvert år, og de lavede en lille tang til indstilling, der ligger hos skolens pedel.
  • Trafiksikkerhed: Elever havde lagt mærke til, at bilister ikke var gode nok til at trække til side for ambulancer under udrykning. De udvikler en kampagne, der skal få bilister til at trække hurtigere til side, og de kontakter en køreskole, der bruger kampagnen til køreskoleelever.

Mindfullness får elever til at arbejde med koncentration og fokus

 

, , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
98