Hunde og hydrofon skal sikre Birstrupskolen sejr

Bistrupskolens elever har en hydrofon, hundebesøg og LEGO-robotter med til international konkurrence

”Vi arbejder dobbelt så meget som andre valghold, og nogle gange er vi her til sent om aftenen. Men det er så fedt, for vi opnår noget meget realistisk, og måske kan det bruges i virkeligheden, Desuden kommer vi til en spændende konkurrence i Sorø”, siger Olivia Rygaard Hjalsted, der går i 8. klasse på Bistrupskolen.

Hun og andre elever fra skolens valghold i science skal lørdag den 12. november 2016 til First LEGO League, der en international konkurrence, hvor elever dyster i innovation og programmering af robotter. I 2015 gik Bistrupskolen videre til de skandinaviske mesterskaber, og de håber at kunne gentage bedriften i år:

”Det var bare så fantastisk at gå videre til finalen i Norge, og vi arbejder hårdt for at gøre det igen, men vi kan jo ikke love det med sikkerhed, siger Olivia Rygaard Hjalsted. Sammen med Ayumi Mayer og Mathilde Albæk har hun lavet et projekt med en undervandsmikrofon, også kaldet en hydrofon. Den skal hjælpe med at redde truede hvalarter ud for den amerikanske østkyst.

Projektet er blevet til under overskriften ”Animal Allies”, der er temaet for årets konkurrence. 12-årige Mathilde Albæk fortæller, hvorfor de har valgt et projekt med en undervandsmikrofon til hvaler:

”Hvalerne er vigtige for at sikre ilt i havet, men de kan ikke slippe væk fra støjen i havet, og det kan stresse dem så meget, at de dør. Støjen kommer fra skibe eller olieboringer. Derfor er det nødvendigt at standse støjen omkring hvalerne. Vi har skrevet til organisationer, der vil støtte vores ide. Vi ved godt, at det er ikke realistisk at standse al trafik, men vi er nødt til at gøre noget”, fortæller hun.

Bringer flygtninge og hunde sammen

Mens pigerne har travlt med at udvikle og beskrive hydrofonen, er en anden gruppe i gang med at diskutere, hvordan de får formidlet deres ide om at gøre flygtningebørn mere trygge ved hunde. Andreas Bue Bjørner fra 9. klasse fortæller om ideen:

”Vi fik ideen til at besøge børn på flygtningecentret sammen med hunde, fordi vi har en læsehund på Bistrupskolen. Vi tænkte, det kan være rart for børnene at møde nogle stille og rolige hunde og lære, hvordan man kan få et godt forhold til dyr. Nogle af børnene er nemlig bange for hunde, og det er ikke godt, for der er mange hunde i Danmark”, fortæller han.

Skolespring møder ham og tre andre drenge, da de går over til det lokale flygtningecenter i Birkerød, hvor de møder to syriske drenge. 9-årige Khalid og 12-årige Ashrf har ikke tidligere klappet en hund, og de er meget betænkelig ved at røre hunde, for i deres fødeland bider hunde ofte. Men lidt efter lidt bliver de mere modige i mødet med hundene ”Baloo og Mila”, og besøget ender med glade hvin og leg med fodbold på græsplænen foran centret. Før det har de to syriske drenge læst for hundene i et lille rum på centret, så de har kunnet vænne sig til hinandens selskab. Efter besøget siger Andreas:

”Det var interessant at besøge flygtningecentret sammen med hundene. Drengene var først bange for hundene, men det var sjovt at se, at de blev mere og mere modige, så den yngste til sidst gav dem godbidder, klappede og legede med dem”.

Erfaringerne med at bringe flygtninge og hunde sammen har drengene dokumenteret med fotos og video, som de vil vise til konkurrencen. Desuden har de planer om en hjemmeside, hvor andre kan hente inspiration til at tage projektet op. Fx vil de beskrive, hvilke forberedelser, der er nødvendige før børn og hunde møder hinanden:

”Man skal fx have lette bøger med, et tæppe til at sidde på, legetøj til hunde og nogle godbidder, som børnene kan give dem, når de bliver modige nok, siger Ask Mørup Helmudt, der sammen med Andreas, Martin Dahl Lund og Nikolaj Roloff har fået og udviklet ideen.

First LEGO League er en teknologi- og innovationskonkurrence, som er en del af et verdensomspændende koncept First Lego League. Formålet er at støtte udviklingen af sciencetalenter blandt børn og unge.

Temaet i år er ’Animal Allies’ og handler om alliancer mellem dyr og mennesker. Konkurrencen består af flere elementer – en forskerdel, hvor børnene har fordybet sig i et specifikt emne indenfor temaet og har skullet præsentere dette, en profilleringsdel, hvor gruppen skulle markedsføre holdets arbejde og f.eks. rejse penge til projektet og endelig en robotkørselsdel, hvor Lego-robotter skal bygges og programmeres med henblik på at løse forskellige missioner på en fastlagt bane. Endelig vurderes hele holdet samlet også på samarbejdet imellem de tre grupper.

, , , , , ,

Et svar til Hunde og hydrofon skal sikre Birstrupskolen sejr

  1. Ken november 10, 2016 at 5:50 pm #

    God artikel!

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
94