Elever sætter fuld fart på grøn energi

Plastik-hjul i alverdens farver, pap, en lille motor og så selvfølgelig nogle hjemmelavede solpaneler, det er nogle af ingredienserne når Dronninggårdskolens science hold, nørder med bæredygtig energikilder. Tilføjer man lidt fingerfærdighed og en masse tape, bliver det færdige resultat en række hjemmebyggede solcellebiler, der er klar til at køre om kap!

Martha Vitus Tvested fra 8. klasse har valgt science valgholdet for andet år i træk. Hun har opskriften på, hvordan man får succes med sin solcellebil:

  • Tæt samarbejde
  • Grundigt forarbejde
  • Solidt design
  • God fornemmelse for de små justeringer

”De små detaljer gør en vildt stor forskel. Min gruppe har haft en del udfordringer med at få indstillet hjulet helt rigtigt. På et tidspunkt kørte vores bil bare i ring” griner hun.

  • Martha Vitus Tvested fra 8. klasse har valgt science valgholdet for andet år i træk.
  • Solcellerne er effektive, og bilerne kører overraskende hurtigt, på den lille racerbane i skolegården.
  • Der er foretaget en del små justeringer under vejs, for at få bilerne til at køre helt rigtigt.

Eleverne får et synligt resultat af deres arbejde efter kort tid!
Efter en ganske kort introduktion til begrebet `grøn energi` har eleverne selv fået ansvaret for at designe en soldreven bil.
Naturfagslærer Peter Olesen har præsenteret eleverne for en prototype, han selv byggede, da han var på kursus i at bygge solceller. Modellen har eleverne brugt som inspiration for deres eget design.

”Det var lidt stressende, men også ret godt, at vi selv fik ansvaret fra start. Sådan kan vi godt lide at arbejde! Det er en anderledes måde at lære på, for vi er hurtigt i gang med at bygge og lære af vores fejl. Er der noget ved bilen, der ikke virker, så er det meget tydeligt med det samme, og så må vi lave designet lidt om” fortæller Martha, som var meget begejstret for forløbet.

Teorien bliver koblet til læring i praksis

Eleverne har, ved tavlen lært om grøn energi, og så er de gået direkte ud og afprøvet teorien i praksis. De har lært at bygge en solcelle selv. De har lært at koble solcellen til en motor, og de har set, hvor godt det virker. Herudover har de lært en masse om samarbejde, kreative løsninger og vedholdenhed.

Det er første gang Peter Olesen afprøver sin viden fra kurset, og han er godt tilfreds med forløbet. Han har allerede planer om at gentage det med flere klasser til næste år.

”Temaet interesserer mine elever. Vi kommer rigtig godt rundt om bæredygtighedsbegrebet, og vi taler om potentialet for grøn energi i fremtiden – bare 10-20 år frem. 

Eleverne har været gode til at drage paralleller til de store marker fyldt med solceller, som de har set på deres ferier. Det sætter deres egen solcellebil en ret vild kontekst.

Endelig nævner Peter Olesen konkurrenceelementet. Han stiller forsigtigt spørgsmålstegn ved, om det er helt korrekte pædagogiske set, men han er overbevist om, at konkurrencen og den symbolske præmie gjorde noget ved eleverne. Der gik sport i at designe den bedste og hurtigste bil, så den kunne komme først over målstregen. Præcis som det også skete, da lærerne var på kursus.

 

 

 

 

Lærerkurset om solceller blev udbudt af Den bæredygtige skole

 

, , , , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
97