Elever kan lære om energi og klima ved at bygge solcellebiler

Hvem kan lave den hurtigste solcellebil? Sådan lød udfordringen, da naturfagslærerne Peter Olesen og Tina Læbel fra henholdsvis Dronninggårdskolen og Sjælsøskolen var på kursus i at lave solceller.

Det har overrasket mig, hvor let det er at samle sine egne solceller, og hvor godt de virker! Der er et synligt resultat af ens arbejde efter kort tid.

Det har overrasket mig, hvor let det er at samle sine egne solceller, og hvor godt de virker! Man har et synligt resultat efter kort tid.

Peter Olesen, Naturfagslærer på Dronninggårdskolen

  • Hvilke forventninger havde du før kurset?

Jeg havde en forventning om, at jeg ville lære at sammensætte solceller og bygge en bil drevet af solceller. Desuden havde jeg en forventning om, at min kollega og jeg ville få et komplet solcellekit, så vi kunne gå i gang med det samme, når vi kom hjem.

  • Hvordan var kurset i forhold til dine forventninger?

Kurset levede 100 procent op til forventningerne.

  • Hvad har du lært på kurset?

Jeg har lært, hvor let det er at skære solceller ud, forbinde dem, laminere dem og afprøve dem. Desuden har jeg lært, hvordan man med få hjælpemidler kan bygge en bil, der kører på strømmen solcellerne laver.

Janus Hendrichsen, der underviste, gjorde også en del ud af at fortælle om, hvordan forløbet kan laves med eleverne og hvilke didaktiske overvejelser man som lærer skal gøre sig i forhold til emnet.

  • Hvordan vil du bruge det sammen med eleverne?

Min kollega og jeg har talt om, at vi vil planlægge nogle dage i vores ikke fagopdelte uger, hvor vi har klassen en hel formiddag. Der kan vi arbejde med solcellerne og bygge bilerne. Det virker som om, der er lige til at gå til.

  • Hvad har overrasket dig mest ved kurset?

Det har overrasket mig, hvor let det er at samle sine egne solceller, og hvor godt de virker! Der er et synligt resultat af ens arbejde efter kort tid.

  • Hvilke perspektiver har kurset givet i forhold til klima og bæredygtighed?

Jeg tænker, at det at arbejde med solceller ikke skal ses isoleret, men som en del af et forløb hvor man arbejder med solceller og andre energiformer. Et tema kunne være fremtidens energiforsyning og en kobling til klima og bæredygtighed.

 

Det er imponerende, at man kan få en radio til at spille, og måle strømstyrke og spænding med så lidt.

Det er imponerende, at man kan få en radio til at spille, og måle strømstyrke og spænding med så lidt.

Tina Læbel, Naturfagslærer på Sjælsøskolen:

  • Hvilke forventninger havde du før kurset?

Jeg havde en forventning om, at jeg skulle lave solceller, som kunne bruges i undervisningssammenhæng.

  • Hvordan var kurset i forhold til dine forventninger?

Som forventet lærte vi at lave solceller. Vi lærte også, at man laver en del fejl – inden man står med en funktionel solcelle i hånden. Når solcellen er skåret og lavet rigtigt, så har man faktisk et fantastisk resultat!

  • Hvad har du lært på kurset?

Jeg har fået en metode til at lave solceller og en praktisk måde at bruge solceller på.

Der gik virkelig konkurrence i at designe den hurtigste bil – så vi var nede i detaljer omkring, hvordan solcellerne skulle monteres bilen – på skrå eller fladt? og hvad med akslerne – Hvordan kunne de designes på den bedste måde?

  • Hvordan vil du bruge det sammen med eleverne?

Jeg tænker at lave det samme forløb, dog vil jeg skære cellerne ud på forhånd, i hvert fald hvis det skal bruges i de små klasser. I de større klasser kan det tænkes ind i et fysikforløb omkring vedvarende energi.

  • Hvad har overrasket dig mest ved kurset?

At det virker på så lavpraktisk et plan. Det er imponerende, at man kan få en radio til at spille og måle strømstyrke og spænding med så lidt.

  • Hvilke perspektiver har kurset givet i forhold til klima og bæredygtighed?

Jeg har fået øjnene op for, at det er forholdsvist let at indarbejde solenergi i undervisningen.

, , , , , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
89