Digital læring gør elever til medproducenter

Interview med Nana Boesen, Skovlyskolennanna_lærer_ipad
Underviser i dansk, musik, matematik og har specialklasser. Har undervist 6 år på Skovlyskolen

Hvad har du lært om digital læring i dag, som du kan bruge i undervisningen?
Det er meget motiverende for eleverne at arbejde med Apps og iPads. I forhold til differentieret undervisning og specialklasser tænker jeg at det er et godt redskab, da elevernes eget tekniske og faglige niveau danner udgangspunkt for, hvordan opgaven løses.

Hvilke udfordringer er der ved digital læring?
Det kræver erfaring at kaste sig ud i arbejdet med digital læring. Børnene kommer ofte til os med teknisk viden, som vi ikke selv har, og der må jeg bare sige: ”Jeg er ikke ekspert på det her område” og så prøver vi os frem i fællesskab og deler den viden vi har. Det handler bare om at kaste sig ud i det hurtigst muligt og få prøvet det af i praksis.

Jeg ser en udfordring i at få børnene til at holde fokus, fx på tiden. Vi har jo typisk ikke en hel dag til at arbejde med en bestemt App, men en begrænset periode.

SE OGSÅ: Gode råd, når du arbejder med apps og iPad

Hvordan overvinder du udfordringerne?
Vi kan overvinde udfordringen med tid ved at optimere på 40/20/40-reglen. Den handler om, at eleverne, når de fx skal lave en film skal lære at bruge 40 procent af tiden på forberedelse, 20 procent på selve optagelsen og 40 procent af tiden på redigering. Med sådan en huskeregel kan vi holde os selv lidt i ørerne.

Hvilke muligheder ser du ved digital læring?
Det er stærkt motiverende for børnene at lave egne produktioner, fx små film eller animationer. I min engelskklasse arbejdede vi med skoleforhold i Danmark og USA, og der fik eleverne til opgave at lave en produktion, hvor de skulle præsentere Skovlyskolen. Nogle lavede en bog og andre lavede video. Da vi fremlagde for hinanden var det tydeligt at se, at det engelsk sprog blev brugt mest i videoerne og det var også dem, der havde fået mest information med. Man lærer rigtig meget af at se og høre sig selv på film, og jeg er imponeret over det høje faglige niveau man kan opnå med apps og iPads.

Arbejdet med iPads kan også fremme elev-elev-læring, da nogle af eleverne typisk kender programmerne i forvejen og er en slags superbrugere, der kan lære videre til deres kammerater.

Det er jo en helt ny verden, der åbenbarer sig for os med app’s og iPads, og det vil kun blive vildere i fremtiden. Jeg tror dog det er vigtigt, at skabe variation i undervisningen, så vi ikke altid kun arbejder med iPads, men så børnene også lærer at tale sammen og lytte til læreren.

LÆS OGSÅ: Elevproduktioner og projekter bliver skarpere og flottere

 

, , , , , , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
89