Den nye skole: Status over de første måneder

Skolespring har fået elever, skoleledere, tillidsrepræsentanter for lærere og skolebestyrelsesformænd til at se tilbage på de første måneder med den nye skole. De har svaret på, hvilke muligheder og udfordringer de oplever, og hvad de vil fokusere på i foråret 2015.

Jeg tror, at rigtig mange af eleverne synes, det er fedt at få valgfag. Derudover er der jo vildt mange muligheder med reformen, som vi ser som en vildt positiv ting”.

Sådan siger en elevrådsformand om mulighederne, mens en anden efterlyser mere bevægelse i løbet af skoledagen:

”I starten var vi ude i matematiktimerne og lavede koordineringsøvelser med en bold, eller koncentrationsøvelser, men det er ligesom droppet nu”.

Læs elevernes svar på rundspørgen

”Digitalisering gør undervisningen sjovere”
”Jeg er meget positiv over for digitaliseringen. Undervisningen er blevet sjovere, og eleverne er meget omstillingsparate. Med mine tre 8. klasser er det gået over al forventning. I fysik-kemi laver de flotte iMovies, hvor de fortæller om syrer og baser. Det har også været godt at få meget bevægelse ind i skoledagen, og jeg oplever, at eleverne selv efterspørger det, fordi det giver dem et godt afbræk fra at sidde stille og lytte til læreren”.

Ordene kommer fra tillidsrepræsentant Peter Olesen fra Dronninggårdskolen, der også fortæller om udfordringer ved den nye skole.

Se mere i vox pop med tillidsrepræsentanter

Kulturforandring og samarbejde på tværs
Skoleleder Kirsten Kryger fra Nærum Skole deltager i vox poppen om skolereformen, og hun har følgende bud på, hvad er den største forandring, hun oplever:

”Det er en kulturforandring, hvor både elever og medarbejdere har fået en længere dag på skolen. Men det skal ikke bare være en længere dag for eleverne med det samme indhold, der skal skabes et nyt indhold i skoledagen, fx har vi jo fået meget mere bevægelse ind”.

Skoleledere: Fokus på dialog og justeringer

Også bestyrelsesformænd for skolerne giver deres bud på, hvad de ser som de største forandringer siden sommerferien 2014. Tina K Rasmussen fra Høsterkøb Skole siger:

”For medarbejderne er den største udfordring at få dagligdagen til at hænge sammen, så lærere og pædagoger får tid til at tale sammen og forberede sig inden de går hjem. Samtidig vil jeg understrege, at jeg ikke har mødt nogen, der vil gå tilbage til tiden før reformen”.

Skolebestyrelser er optaget af elevernes træning og nye samarbejder på tværs

, , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
84