Se hvad lærere og aktører mener om åben skole

To lærere og to aktører, der har deltaget i ’speeddating’ i juni 2015, fortæller om muligheder og udfordringer ved åben skole:

Jan Lund, samfundsfagslærer på Trørødskolen
jan_lundHvad synes du om, at skoler og aktører mødes om åben skole?
Det er super godt at høre om de forskellige tilbud, og jeg undrer mig over, at ikke alle lærere kommer, for det er en oplagt mulighed for at få svar på spørgsmål om tilbuddene. Jeg har forberedt mig ved at kigge tilbuddene igennem på nettet for at finde ud af, hvilke aktører jeg kan møde i dag.

Hvad giver det at deltage i åben skole?
Jeg har fået et par konkrete aftaler med bl.a. Danske Bank, der vil undervise elever i 8. og 9. klasse i privatøkonomi og budgetlægning. Eleverne får en bedre forståelse for, hvad pengene går til, og de lærer om konsekvenserne af at tage hurtige og dyre forbrugslån.  Desuden har jeg lavet aftale med UngiRudersdal om at undervise i bedre mundtlige præsentationer. Eleverne laver mange fremlæggelser i løbet af skoleåret og derfor giver det god mening at blive endnu bedre til at bruge programmer som Keynote på iPaden.

Hvilke udfordringer er der ved åben skole?
Nogle tilbud finder sted på bestemte tidspunkter, hvor det ikke er muligt at trække elever eller lærere ud af den almindelige skoledag. Men med god planlægning og fleksibilitet kan det også lade sig gøre mange gange. Jeg bytter fx timer med kolleger, så der bliver tid og mulighed for at komme ud af skolen eller få besøg udefra.

julie_høegJulie Høeg, lærer i dansk og natur og teknik på Trørødskolen
Hvad synes du om speeddating om åben skole?
Det er godt at snuse til nogle af de mange tilbud og møde aktørerne. Det er en god tanke at få nogen udefra ind i undervisningen, og eleverne synes ofte det er sjovt og anderledes. Jeg har tidligere samarbejdet med kunstkonsulenterne på udstillingsstedet Gl. Holtegaard, og med åben skole er der kommet endnu flere muligheder.

Hvilke tilbud og aktører har du hørt om?
Jeg har besøgt en masse forskellige stande om alt fra affald og rollespil til Folkekirkens Skoletjeneste og ’Natur der bevæger’. Der er så mange aktører, at det er overvældende.
På forhånd havde jeg besøgt den nye portal www.skolenivirkeligheden.dk/rudersdal for at læse om tilbuddene, og jeg fandt ud af, at der flere fagkonsulenter i Rudersdal Kommune, der har viden om mulighederne. Det er dejligt at vide, for så behøver jeg ikke opfinde eller vide det hele på forhånd.

Hvilke udfordringer er der ved åben skole?
Eleverne kan godt lide åben skole, men det kan være vanskeligt at få det til at passe ind i skoledagen, hvor fag og undervisning stadig bliver lagt i ret faste skemaer. Jeg skal hjem og kigge nærmere på tilbuddene og se, hvordan de passer sammen med fag og tidspunkter.

Aktører

Tine Nørholm, konsulent i UngiRudersdal
tine_nørholmHvordan er det at præsentere tilbud om åben skole på speeddating?
Det er super interessant, og der er rigtigt mange henvendelser med mange konkrete spørgsmål til vores tilbud. Jeg er imponeret over det store antal deltagere, og det er overvældende at se så mange lærere, der gerne vil vide mere om vores tilbud.

Hvad giver det jer at samarbejde med skolerne?
Det er spændende at være med til at støtte arbejdet med skolereformen, og det er helt oplagt for os at udvikle nye tilbud til børn og unge, for vi arbejder allerede med den målgruppe. Det er vores meget kompetente undervisere fra fritidsundervisningsholdene, som skolerne vil møde i Ung i Rudersdals tilbud i Åben skole. Der er blandt andre en tv-tilrettelægger, en professionel musiker og en tøjdesigner.

Hvilke udfordringer er der ved åben skole, og hvordan løser I dem?
Der er udfordringer i forhold til logistikken, og det kan være et puslespil at få aftalerne til at gå op. Men med fleksibilitet, så lykkes det ofte, så eleverne får nye og mere varierede tilbud.

Helene Lindemann, pædagogisk leder på Birkerød Gymnasium
helene_lindemannHvorfor har Birkerød Gymnasium tilbud om åben skole?
Vi kan give skoleelever spændende naturvidenskabelige oplevelser med fx ung-til-ung formidling, hvor gymnasieelever fx forklarer og viser forsøg for skoleelever. Vi vil også gerne synliggøre de internationale studerende, der kan lave frivilligt arbejde, hvor de fx kan fortælle på engelsk, tysk eller et andet sprog om deres kultur og traditioner.

Hvilke muligheder og udfordringer er der ved åben skole?
Både gymnasie- og skoleelever får rigtigt meget ud af ung-til-ung formidling. Gymnasieeleverne lærer bl.a. at sætte sig ind i forskellige målgruppers behov, og skoleleverne kan få besøg af unge fra hele verden, der kan tale forskellige sprog med dem og give et globalt perspektiv. Udfordringen er at koordinere tilbuddene og få dem til at passe ind hos både gymnasielever og skoler.

Fuld fart på åben skole i Rudersdal

, , , , ,

No comments yet.

Skriv et svar

*

Rudersdal Kommune logo
92